Vackra hus i gamla staden i Eskilstuna. Eskilstuna ån i förgrunden och tunga regnmoln i skyn

Varumärkesresan

Varumärkesresan startade 2012 på initiativ av stadens destinationsbolag och Eskilstuna Kommun.

Eftersom platsen varumärke ägs av oss alla som har någon koppling till Eskilstuna (med tillhörande landsbygd och Torshälla) har cirka 2000 invånare involverats i arbetet med att ta fram varumärket.

Milstolpar under Eskilstunas varumärkesresa

2012

  • Varumärkesundersökning ”Bilden av Eskilstuna” med 3000 respondenter
    1000 invånare i Eskilstuna, 1000 invånare i Mälardalen, 1000 invånare i övriga Sverige och 690 medarbetare i Eskilstuna kommun deltog i undersökningen och fick ge sin bild av Eskilstuna. Här kan du ta del av hela Varumärkesundersökningen ”Bilden av Eskilstuna”.

2013

  • Medieanalys “Eskilstuna som varumärke i svenska medier”
    Medieanalysen “Eskilstuna som varumärke i Svenska medier” visar hur bilden av Eskilstuna såg ut i svenska medier under 2012. Här fick vi klarhet i vilka ämnen som dominerade bilden av staden och hur dessa framställdes i media. Vi kan genom analysen se svagheter och styrkor i mediebilden.
  • Analys av befintliga undersökningar
    Analysföretaget Markör granskade 35 tidigare undersökningar översiktligt för att skapa en bild av vilka områden som kan påverka Eskilstunas varumärke – Översiktlig granskning: Undersökningar som rör varumärket Eskilstuna.
  • Workshops
    Sex workshops genomfördes med totalt 350 deltagare (personer som bor eller verkar i Eskilstuna).
  • Utkast till en varumärkesplattform för Eskilstuna presenteras
    Baserat på bland annat medieanalysen, varumärkesundersökningen och genomförda workshops arbetades en Varumärkesplattform fram – ett strategiskt dokument som beskriver Eskilstunas identitet. Utkastet presenterade på evenemanget Stora Marknadsföringsdagen, 23 oktober 2013.
  • Diskussionsforum
    Två diskussionsforum arrangerades för att samla in inspel och synpunkter på varumärkesplattformen.

2014

  • Beslut om varumärkesplattform
    20 januari godkände styrelsen i Eskilstuna Marknadsföring AB (nuvarande Destination Eskilstuna AB) förslag till varumärkesplattform och kort därefter beslutade ett enigt fullmäktige i Eskilstuna kommun att godkänna varumärkesplattformen.
  • Kommunikationskonceptet Eskilstuna Evolution lanseras
    Byråkonstellationen A Happy Story tog på uppdrag av Eskilstuna Kommun och Eskilstuna Marknadsföring AB fram kommunikationskonceptet Eskilstuna Evolution utifrån insikterna i varumärkesplattformen. Samtliga delar av kommunikationskonceptet finns att ta del av i verktygslådan.
  • Eskilstuna Evolution & varumärket Eskilstuna syns på mässor och evenemang
    Varumärket och kommunikationskonceptet visas upp och diskuteras på Näringslivsdagen och i marknadsföreningens Morgonsoffa.

2015

    • Eskilstunaevolution.se lanseras
      Den digitala verktygslådan Eskilstunaevolution.se togs fram med syftet att tillhandahålla kommunikationskonceptet Eskilstuna Evolution för allmänheten.
    • Eskilstuna Evolution prisas
      • Årets Marknadsförare
        Destination Eskilstuna utses till Årets Marknadsförare av Marknadsföreningen i Eskilstuna (MIE) för sitt arbete med Eskilstuna Evolution. Läs motivationen på mie.se.
      • Nominerad till Placebrander of the year 2015
        Eskilstuna Evolution når final i tävlingen Placebrander of the year som korar Sveriges bästa platsmarknadsförare årligen. Se filmen nedan om de nominerade. Eskilstuna nämns cirka 50 sekunder in i klippet.

  • Två evolutionärsträffar genomförs #IdrottsEvolution
    Under 2015 genomfördes två träffar för Eskilstunaevolutionärer, den första på temat värdskap och den andra på temat idrott. Träffarna var öppna för alla som ville delta.
  • Eskilstuna Evolution & varumärket Eskilstuna syns på mässor och evenemang
    Varumärket och kommunikationskonceptet visas upp på mässan Eskilstuna inspirerar, festivalen Springpride, Intromässan på Mälardalens Högskola och på Näringslivsdagen.

2016

  • Eskilstuna Evolution & varumärket Eskilstuna syns på mässor och evenemang
    Destination Eskilstuna närvarar på Springpride, Intromässan på Mälardalens Högskola och på Eskilstunadagen på Parken Zoo för att visa upp och diskutera varumärkesarbetet.
  • En evolutionärsträff genomförs #MiljöEvolution
    Den 1 december 2016 träffades vi på Eskilstuna Ölkultur på temat miljö. Träffen var öppen för alla som ville delta.
  • Ny varumärkesundersökning ”Bilden av Eskilstuna” 
    En liknande varumärkesundersökning som genomfördes 2012 genomförs 2016, dock i något mindre skala. Undersökningen hade 1689 respondenter varav 503 invånare i Eskilstuna, 496 invånare i Mälardalen, 508 invånare i övriga Sverige. Undersökningen visade bland annat att Eskilstuna fortfarande är relativt okänt jämfört med andra städer i regionen.”Eskilstuna evolution” som lanserades 2015 har fått ett gott genomslag på kort tid hos invånarna med en kännedom på knappt 30 procent. Framför allt är det miljö och idrottsfrågor som har god genomslagskraft. Däremot är Eskilstuna evolution än så länge ett okänt begrepp utanför kommunen.

2017

  • Två evolutionärsträffar genomförs #HållbarEvolution #IndustriEvolution
    2017 års första evolutionärsträff ägde rum i Klosters Kyrka och var  en välgörenhetskonsert med Tomas Andersson Wij till förmån för nystartade Eskilstuna Stadsmission. Vi passade på att prata om varumärkesarbetet och nådde på så vis ut till en målgrupp som vi normalt inte når. Den andra träffen arrangerades på Munktell Science park på temat industri.
  • Eskilstuna Evolution & varumärket Eskilstuna syns på mässor och evenemang
    Eskilstuna Evolution och varumärkesarbetet presenteras från scenen på Stora Marknadsföringsdagen och närvarade under Affärsplan Eskilstuna beStämma i Stadshuset.
  • PR-kampanj
    Under slutet av 2017 och början av 2018 genomförs en kampanj för att ytterligare förstärka några av Eskilstunas identifierade styrkor.

2018

  • Eskilstunaevolution.se får ny ”klänning”
    Eskilstunaevolution.se får nya funktioner och ny design för att på sikt bli mer än en verktygslåda – en plats för inspiration, motivation och storytelling.
  • Eskilstuna Evolution & varumärket Eskilstuna syns på mässor och evenemang
    – Eskilstuna Evolution och Tunafors skidklubb presenterar gemensamt Eskilstuna Evolution och hur konceptet kan användas i praktiken, under evenemangen Proffessionell Idrott och BesöksEvolutionsdagen.
    – Vi hade också talartid och mässmonter under Affärsplan Eskilstunas årliga beStämma i Stadshuset.
    – Föreläsning under Nationell konferens för hotell- och turismlärare.

Varumärkesarbetet drivs av Destination Eskilstuna AB (fd Eskilstuna Marknadsföring AB). 

Mer om EskilstunaEvolution

Varumärket Eskilstuna

Lär dig mer om Eskilstunas styrkor och svagheter, och hur arbetet att definiera Eskilstunas varumärke har gått till.

Läs mer

Frågor och svar

Vad menar vi med att Eskilstuna gör evolution? Vad vinner Eskilstuna på att jobba med varumärket?

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer
Vackra hus i gamla staden i Eskilstuna. Eskilstuna ån i förgrunden och tunga regnmoln i skyn

Varumärkesplattformen

Plattformen är ett strategiskt dokument som beskriver Eskilstunas identitet, vad vi vill uppnå och hur vi vill uppfattas.

Läs mer