Peter Lantz
17 Jun 2019

Peter Lantz förändrar klädindustrin från grunden

Peter Lantz beskriver med glimten i ögat sig själv som en ”denimaniac”, eller en som arbetat lite för länge med jeans. Idag driver han företaget reDEW8 tillsammans med Anders Haglund. reDEW8 skapar inte bara snygga och bekväma jeans, de pushar gränserna för hur världens kanske mest populära modeplagg kan tillverkas med minsta möjliga miljöpåverkan.

Text: Elin Stenman

När Peter Lantz blir ombedd att berätta lite om sig själv säger han:
– Jag är pappa till en ung ängel och en ännu yngre djävul, älskar dem båda över allt annat. Och jag bor i ett rött litet hus vid vattnet.

Peter beskriver sig också som en person som kör elbil och flyger bara när han måste. Så ofta han kan bär han en t-shirt med det hemgjorda trycket ”I’M WITH GRETA”. Peter hävdar bestämt att miljöaktivisten Greta Thunberg kommer att vinna Nobels Fredspris.

Länge trodde Peter Lantz att han skulle arbeta med 2-dimensionell form, han såg sig själv som copywriter eller art director, men ödet ville annorlunda och Peter hamnade i en JC-butik.

– Jag är samma generation som Örjan på Cheap Monday, Fidde med Tiger of Sweden och ett antal andra jeansnördar, och där i JC-butiken bet indigoormen mig rejält. Plötsligt insåg jag att färg, form och uttryck också finns i många andra medium än 2D och där har jag blivit kvar, säger Peter.

Efter JC-butiken gick Peter vidare till H&M:s huvudkontor i Stockholm och senare skulle han också bli företagets första produktutvecklare på jeans, i Istanbul, Turkiet. Nästa steg i karriären blev som produktchef för Europa på Wrangler i Belgien och via ytterligare några andra äventyr hamnade han som konsult på Cross Textiles, en av de största jeansleverantörerna i Europa, som gör drygt en miljon par jeans i månaden.

reDEW8 drivs av värderingar

Peter Lantz träffade Anders Haglund när han drev outdoorbutiken Topp15 i Eskilstuna, där Peter brukade handla. Sedan dess stannade de alltid och pratade när de stötte på varandra.

–   Den här gången var det i Munktellstaden och efter att vi både beklagat och hyllat företeelser i våra olika branscher, Anders i outdoor, jag i mode, så kom jag hem och skrev ett långt mail om hur jag såg på saker och ting. Anders hade liknande tankar och från den dagen har vi jobbat tillsammans.

Peter Lantz och Anders Haglund

Peter Lantz och Anders Haglund. Foto: reDEW8

Med Anders och Peters långa erfarenhet i ryggen och en önskan om att få betala tillbaka och göra något bra för världen startades reDEW8.
– Det är inte många som vet att klädindustrin är den andra största miljöboven i världen, bara oljeindustrin är värre. Till ett par vanliga jeans används till exempel 7000 liter vatten och nästan allt går åt till bomullen. Dessutom i de delar av världen där vatten verkligen behövs till annat, som att odla mat och att återställa den biologiska mångfalden. Lägg till det kemikalier och gödsel. Kort sagt finns det extremt stora möjligheter till förbättring, säger Peter Lantz.

När konkurrenterna jobbar med förslitna jeans som snabbt går sönder och byter modeller varje år för att kunderna ska vilja köpa nytt, har reDEW8 som ambition att göra jeans som håller i längden. Materialet består av ekologisk bomull och återvunnen polyester och 2019 lanseras de första jeansen som inte innehåller bomull alls.

Kunderna finns i Sverige, Europa och Nordamerika men företaget har sin bas i Eskilstuna.
– Eskilstuna är vårt ursprung och det är något vi gärna är tydliga med. För min del grundar det sig i en gammal övertygelse, ”om man inte bidrar så har man inte rätt att klaga”. Jag älskar att klaga, säger Peter och skrattar.

– Jag har själv inte alltid varit Eskilstuna trogen, tvärtom har jag bott många år på andra ställen och visst tar jag på mig att ha talat illa om staden, men även om jag fortfarande ser Stockholm som ”min stad” i Sverige så är jag, vi och reDEW8 stolta över den stad som format oss, nämligen Eskilstuna. Idag är dessutom Eskilstuna på många sätt en annan stad än förr och det mesta är till det bättre. Kunde vi bara ta till vara på vår mångfald bättre och lära av varandra så skulle vi kunna göra det ännu bättre. Det är vår förhoppning att vi i framtiden kan bidra med något som är till fördel för Eskilstuna och vi hoppas att många fler tänker likadant, säger Peter Lantz.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

At @reDEW8, we’re proud of the hard work that our city Eskilstuna has done to eliminate landfill. We share the same eagerness to innovate and love to push boundaries within sustainability (and in our case, also in jeans). Our belief is that if your curiosity dies, life is over. Eskilstuna has made it into international news many times and rightfully so, this time it was BBC that published a film about our plastic bag sorting system and @retuna_aterbruksgalleria . Keep up the great work, we may only be a 100 000 people in the city of Eskilstuna, but together we can make the Evolution come true!” #eskilstuna #eskilstunaevolution #redew8 #redew #sustainablejeans #sustainableclothing #veganjeans #nevercompromiseonstyle

Ett inlägg delat av reDEW8 | Neverending Jeans (@redew8)

reDEW8 lanserar Zero Cotton Jeans

I de nya jeansen ersätts bomull helt av träfibrer från europeisk skog. Zero Cotton Jeans är inte på något sätt slutmålet för bolaget, men det är den enskilt viktigaste pusselbiten och det som företaget satsar på framöver.
– Precis som Oatly för mjölk och Tesla för bilar vill vi förändra klädbranschen och synen på bomull genom att helt enkelt inte använda bomull alls, säger Peter Lantz.

Peter Lantz är stolt över att ha en av världens största fiberproducenter och en av världens största tygfabrikanter bakom sig i detta arbete och han medger att även reDEW8 nog har bidragit en del i utvecklingsarbete.
– Allt är som alltid ett samarbete, det är så världen utvecklas! Idag gör vi Zero Cotton på certifierad, europeisk trämassa, men i framtiden kommer det också att finnas andra vägar. Det slutna kretsloppet är målet, säger Peter Lantz.

The reDEW Foundation

reDEW8 är mer än jeans, det är också reDEW Foundation. Stiftelsens uppgift är att slussa 25 procent av företagets vinst till utrotningshotade djur och dess naturliga miljö. Den arbetar med att hitta projekt och sedan får allmänheten rösta om vilket projekt som skall få priset. Eftersom företaget är relativt nystartat och agerar på en stor marknad så de ännu gjort någon vinst, men för att visa att de menar allvar har de ändå delat ut två priser á 250 000 kronor vardera.
– Senast hade vi röster från över hundra länder på alla kontinenter utom en, så det är verkligen något som engagerar brett, säger Peter.

Att skänka bort 25 procent av vinsten har visat sig vara en vattendelare i möten med investerare.
– Vi har haft möten med investerare där allt sett bra ut och vi varit överens ända fram till just dessa 25 procent, berättar Peter. De som inte förstod ville antingen att vi skulle sänka nivån eller ta bort stiftelsen helt. Det har gjort att vi idag står med ett antal fantastiska investerare som redan från början trodde på detta. Inte bara på jeansen per se, utan även på anledningen bakom. Visst har det varit tungt ibland, att säga nej till stora påsar pengar och att få kämpa för att hitta rätt investerare, men det har också varit en fantastisk tillgång, en tydlig vattendelare mellan de som enbart är ute efter att förränta sitt eget kapital och de som faktiskt vill göra något bra för kommande generationer. Inte alla våra investerare jobbar med vindkraft, kör Tesla och dricker Oatly, men det förekommer frekvent, säger Peter.

Det krävs så lite för att göra stor skillnad

I framtiden hoppas Peter Lantz att, som en del av ett större sammanhang, verkligen ha gjort skillnad i klädbranschen.
– Jag försöker att aldrig ge människor dåligt samvete för att de till exempel äter kött eller kör en fossildriven bil, eftersom man då målar in sig i ett hörn och blir den tråkige eller den som klagar, vilket aldrig ger förändring. Det är egentligen fantastiskt hur lite det krävs av oss för att göra riktigt stor skillnad, ta det vi äter som exempel. Kikar du in på en arbetsplats med låg medelålder i en lite större stad idag så är det ovanligt att hitta mejeriprodukter i den gemensamma kylen. Att använda bättre och godare produkter istället för att köpa ”det gamla vanliga” ger helt enkelt mer glädje i livet. Olivolja istället för smör, libanesiska meze istället för kebab eller varför inte Oatly istället för mjölk i kaffet. Våga testa något nytt, du kommer att hitta många nya favoriter, säger Peter och avslutar:

– Jag vill vara en av alla de som insåg att om våra barn och barnbarn skall ha en chans att få se allt det vackra som finns i vår värld idag så behöver vi välja olivolja framför smör på alla plan.