Regnbågsfärgad båge - Bannerbow
15 Apr 2019

Bannerbow använder Eskilstuna i marknadsföring

I Eskilstuna har vi blivit vana vid att se Bannerbows snygga bågar vid stora evenemang som näringslivsdagar, Springpride och handbolls- och fotbollsmatcher. Nu sprids produkterna över hela världen, genom en strategi som bygger på att berätta en unik historia, kvalitetsmärkt med ”Made in Sweden”.

Text: Elin Stenman

Bannerbow är en liten startup från Eskilstuna, med stora ambitioner. 2018 blev de valda till årets nyföretagare i Eskilstuna, redan från början har företaget haft som mål att växa internationellt.

Som nystartat företag med begränsade resurser har Bannerbow insett möjligheterna med att använda platsen i sin marknadsföring. För att få ut sin produkt i världen behöver de en stark historia och den har sin utgångspunkt i Eskilstuna.

Bannerbow är en unik produkt, en innovation från Eskilstuna. I en värld av fyrkantiga display-produkter fick uppfinnaren Ulf Meijer en idé om att skapa något nytt och det blev en omedelbar succé. Företaget presenterar sin historia och sin produkt i en video inspelad i Munktellstaden, i Eskilstuna.

Bannerbow “The Story” from BANNERBOW on Vimeo.

Miljöer i Eskilstuna ger ett unikt uttryck

Medan konkurrenterna visar upp sina produkter med opersonliga bilder som köpts från bildbanker väljer Bannerbow alltid miljöer i Eskilstuna, när de ska ta fram marknadsmaterial.

Att filma i till exempel Munktellstaden blir som en illustration till den historia som Bannerbow vill lyfta fram, de stärker sin storytelling med hjälp av miljön. Det är i Munktellstaden de har sitt kontor, men här finns också ett arv av innovation och industri.

– När vi har kundbesök är det tacksamt att kunna prata om lokalerna, att det har varit en fabrik här tidigare. Det är också därför vi använder Eskilstuna-motiv på våra demoprodukter, det ger oss något att prata om, den häftiga miljön öppnar upp för samtal, säger Victoria Stridh, marknadskoordinator.

Eftersom Bannerbow är en helt ny produkt insåg företagets VD, Kenny Thorén, att det var viktigt att snabbt få fram film och bilder som visar hur den kan användas. För setup-filmerna valdes en annan Eskilstunamiljö, som knyter an till uppfinnaren Ulf Meijers bakgrund.

– Våra filmer blir ihågkomna för att de har ett unikt uttryck. Skateparken Zero One Six var perfekt för våra setup-filmer. Där finns mycket plats, som krävs för att visa upp våra bågar, och där kunde vi illustrera vår historia med en uppfinnare som är gammal skejtare, säger Kenny Thorén.

Bannerbow trailer set-up instructions from BANNERBOW on Vimeo.

Made in Sweden som kvalitetsstämpel

Bannerbow är en premiumprodukt på expomarknaden, som kostar mer än konkurrerande produkter, och därför behövs andra säljargument än pris. ”Made in Sweden” fungerar som en kvalitetsstämpel som står för hållbarhet, innovation och design.

– ”Thank God it’s made in Sweden”, har vi fått höra från återförsäljare berättar Victoria Stridh.

Norra Europa är hittills den största marknaden men produkten har redan spridits över hela världen med förfrågningar från både Nya Zeeland och Botswana.

– Det här är inte marknader som vi aktivt bearbetar, säger Victoria Stridh, men vi har en stark produkt och en bra historia som sprids vidare digitalt.

Bannerbow har både produktion och logistik i Eskilstuna. De arbetar med lokala industriföretag som Södergrens metallindustri, Bonaj, Sprut och bränn, Ztift, EQpack och Pihls.

– Det är en stor fördel att arbeta med lokala företag. Vi kan ringa upp Fredrik på Södergrens och bolla idéer direkt. Om man arbetar med leverantörer på andra sidan jorden blir det helt andra leveranstider och inte lika lätt att vara flexibel vid specifika önskemål från kunden, säger Victoria Stridh.

Som ett litet företag med begränsade resurser så försöker Bannerbow också vara kreativa i att hitta nya ”skyltfönster”. Därför arbetar de till exempel med fotbollslagen AFC Eskilstuna och Eskilstuna United. Genom att sponsra lagen med produkter så syns bågarna i nya sammanhang, det gynnar både Bannerbow och den lokala idrotten.

Mer inspiration

På Bannerbows webbsida finns allt marknadsmaterial samlat, fullt med inspiration för hur företag kan använda platsen i sin kommunikation. Här nedan länkar vi till ett litet urval av filmer, och produktkatalogen för 2019.

Omslagsbild: Lotta Adolfsson, Bannerbow

Relaterade blogginlägg

Helena Nordström, en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter, förklarar varför arbetet med platsvarumärket berör alla på en plats.
19 Nov 2018
Eskilstunakompaniet är en lokal evenemangsarrangör som arrangerar konserter i Eskilstuna.
10 Okt 2018
När EM i bordshockey arrangerades i Eskilstuna var platsen en central del i kommunikationen inför evenemanget. #IdrottsEvolution
12 Sep 2018

Mer om EskilstunaEvolution

Varumärkesresan

Arbetet med platsvarumärket startade 2012. Här kan du ta del av milstolpar under Eskilstunas varumärkesresa.

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer