Peter Nilsson ny projektledare för varumärket Eskilstuna
23 Okt 2018

Peter Nilsson ny projektledare för varumärkesarbetet

Peter Nilsson är ny projektledare för det operativa arbetet med Varumärket Eskilstuna.

Text: Petra Nordström

Hej Peter! Kan du berätta lite kort om dig och din bakgrund?

Jag heter Peter Nilsson och jag är född och uppvuxen i Eskilstuna. Efter nästan tolv år i musikbranschen i Stockholm, flyttade jag och min familj tillbaka till Eskilstuna år 2004. Efter att ha pendlat till Stockholm i ytterligare några år, började jag 2007 att jobba på Volvo Construction Equipment. Både som avdelningschef och med process- och verksamhetsutveckling. År 2016 fick jag förmånen att börjar arbeta här på Destination Eskilstuna, med sponsring och marknadskommunikation. Jag tillträdde rollen som projektledare för platsvarumärket precis innan sommaren 2018.

Vad innebär det att vara projektledare för det operativa arbetet med varumärket?

Det handlar främst om att inspirera och informera om varumärkesplattformen och kommunikationskonceptet Eskilstuna Evolution.

Det ingår även att sprida kunskap och utveckla tips och idéer på hur vi ytterligare kan attrahera invånare, besökare, investeringar och evenemang till Eskilstuna. Inte bara genom exponering utan även med hjälp av bl.a. gott värdskap och ambassadörskap. Det gör vi inte enbart via vår webbplats och i våra sociala kanaler, utan även vid personliga möten, nätverksträffar och i andra typer av forum.

Det handlar också om att ta fram nytt exponeringsmaterial som bilder, rörlig bild, texter, profilmaterial, utställningsmaterial med mera. Just nu arbetar jag med att komplettera den befintliga verktygslådan med en Eskilstunafilm till exempel.

Vi genomför även regelbundna marknadsundersökningar där vi tar reda på hur bilden av Eskilstuna förändras över tid. Sammanfattningsvis handlar det om att kontinuerligt utvärdera och utveckla varumärkesarbetet.

Hur känns det?

Jag tycker det känns fantastiskt spännande och jag är otroligt glad och tacksam för att få möjlighet att jobba med någonting som ligger mig så varmt om hjärtat som just Eskilstuna gör.

Efter att ha vuxit upp i Eskilstuna under 70- och 80-talet, med de utmaningar vi då ställdes inför, följde jag nyfiket Eskilstunas utveckling lite grann på avstånd, eftersom jag bodde i Stockholm i många år. Och jag är säker på att det är många som känner igen den blandning av hatkärlek, gemenskap och stolthet som man kan känna som utflyttad “Tunabo”.

Men vad jag slogs av när jag väl flyttade hem igen, är den beslutsamhet och framåtanda som finns här i staden. Vi vill framåt. Jag är inte säker på att alla faktiskt tänker på det och den enorma förflyttning som staden har gjort. En förflyttning och utveckling som pågår i detta nu. Troligtvis starkare än någonsin.

Foto: Pierre Pocs

Relaterade blogginlägg

Inför julhandeln slår ReTuna Återbruksgalleria upp portarna till en tillfällig popup-butik i centrala Eskilstuna.
17 Okt 2018
Eskilstuna sluter upp. Smedernas stundande SM-final skapar stort engagemang!
03 Okt 2018
Vi har pratat med Eskilstunaevolutionären Anna Harryson, före detta projektledare för Affärsplan Eskilstuna och företagare i Eskilstuna.
19 Sep 2018

Mer om EskilstunaEvolution

Varumärket Eskilstuna

Lär dig mer om Eskilstunas styrkor och svagheter, och hur arbetet att definiera Eskilstunas varumärke har gått till.

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer

Varumärkesresan

Arbetet med platsvarumärket startade 2012. Här kan du ta del av milstolpar under Eskilstunas varumärkesresa.

Läs mer