Johan Nordin står framför en hög med ved. MotorsportEvolution
29 Nov 2019

Novemberkåsan ska bli mer jämställt

Novemberkåsan har arrangerats i över 100 år. Det är en tävling som genom åren attraherat få kvinnliga förare. Men det vill man nu ändra på. I år har man startat ett arbete för att få fler tjejer att ställa sig på startlinjen och Eskilstuna kommun instiftar ett nytt vandringspris.

Text: Camilla Sandblad

Sveriges mest kända motorcykeltävling

Novemberkåsan är Sveriges mest kända motorcykeltävling som årligen körs på olika orter och har arrangerats av Svenska Motorklubben sedan 1915. Det är 6:e gången Eskilstuna är värd för evenemanget. Tävlingen brukar kallas Sveriges tuffaste och lerigaste motorcykeltävling. Helgen den 30 november till den 1 december kommer Sveriges tuffaste förare köra på skogsstigar och i terrängen runt Eskilstuna Motorsportcenter. Tävlingen består av specialsträckor på skogsstigar och i terräng, en totalsträcka på cirka 30 mil. Ett varv (100 km) körs på dagen och två varv (200 km) på natten.

Få anmälda tjejer

Johan Nordin jobbar med sponsring, affärs- och konceptutveckling för Novemberkåsan 2019. Han berättar att tävlingen är otroligt tuff och krävande så förarna behöver träna och förbereda sig i ungefär ett år. Förarna behöver även engagera ett helt team som hjälper till inför och under tävlingen. Hittills i år är det 117 förare som anmält sig till årets tävling, varav två av dem är tjejer. Johan jobbar för att få fem startande tjejer i år, men kommer bli nöjd om det blir tre.

Jag vet att det är en till tjej som är på gång i år. Nästa år blir det garanterat fler än fem startande tjejer, enligt de indikationer jag fått från tjejer som kör enduro, säger Johan.

Ett långsiktigt arbete med att få fler tjejer att delta

1999 arrangerades Novemberkåsan i Eskilstuna. Det var första året SMK Centralstyrelse tillät arrangerande klubbar att ha en damklass. I år är det 20-års jubileum för kvinnligt deltagande. Det har som mest varit fyra startande tjejer i en Novemberkåsa. Johan berättar att SMK Södermanland och SMK Centralstyrelse i år har startat ett långsiktigt arbete med att få fler tjejer att ställa upp i tävlingen. Han tror att arbetet kommer börja visa effekt nästa år.

Publiken älskar när det är tjejer som kör Novemberkåsan och de tjejer som kört tycker det är den absolut bästa tävlingen. De säger att de får ett otroligt stöd av publiken, säger Johan.

Johan menar att det kommer ta några år att arbeta fram hur villkoren och tävlingsformen för damklassen ska se ut. Det är många parametrar att ta hänsyn till för att få en tävling som ska kunna genomföras på ett bra sätt.

Årets nyhet – nyinstiftat vandringspris till damerna

Tidigare i år skickade arrangören ut en undersökning till kvinnliga enduroförare med frågor om vad som behöver förändras, för att få fler att ställa upp i Novemberkåsan. Resultatet visar tydligt att införandet av ett vandringspris och en jämlik exponering inför och under tävlingen är viktigt. Detta har man tagit fasta på och inför årets tävling har man spelat in den första jämställda promotion filmen i Novemberkåsans 100-åriga historia, med en kvinnlig och en manlig förare.

Tidigare i år satte SMK Centralstyrelse igång ett arbete med att ta fram ett vandringspris till damklassen. Eskilstuna kommun sponsrar i år arrangemanget med 200 000 kr där en del av summan har gått till framtagning av två nya vandringspris till elitklass för dam. Det nya vandringspriset ”Evolution Trophy” som instiftats av Eskilstuna kommer att leva vidare under minst sex tävlingsarrangemang.

vi skriver faktiskt idrottshistoria, avslutar Johan.

LÄS MER
Novemberkåsan 2019
Pressmeddelande från Eskilstuna kommun om det nya vandringspriset

Novemberkåsan gör #MotorsportsEvolution

Arrangörerna till Novemberkåsan använder sig av Eskilstuna Evolutions konceptet. Man har tagit fram ”MotorsportsEvolution”, som används i all kommunikation, både i sociala medier, på trycksaker, på skyltar och i den promotion film som tagits fram.

Relaterade blogginlägg

Den nya varumärkesfilmen EskilstunaEvolution vill på 90 sekunder förmedla en känsla för Eskilstunas styrkor inom musik, idrott, innovation och inte…
01 Okt 2019

Mer om EskilstunaEvolution

Vackra hus i gamla staden i Eskilstuna. Eskilstuna ån i förgrunden och tunga regnmoln i skyn

Varumärkesplattformen

Plattformen är ett strategiskt dokument som beskriver Eskilstunas identitet, vad vi vill uppnå och hur vi vill uppfattas.

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer