En färgglad lysande lampa hålls upp av en kvinna som står på en soptipp.
03 Sep 2019

Eskilstuna är i final i Placebrander of the Year

Eskilstuna är med och tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare i tävlingen Placebrander of the Year. Med motiveringen ”Eskilstuna – the World Capital of Recycling”

Text: Camilla Sandblad

Juryn beskriver sin motivering av Eskilstuna som finalist:

” Med hållbarhet i sitt DNA har man sedan 2016 marknadsfört Eskilstuna som världens mest miljösmarta industristad. Målgruppen är nationell och internationell media, för att i slutändan generera fler invånare, besökare och investeringar. En av flera unika satsningar är ReTuna Återbruksgalleria som blivit uppmärksammad av World Economic Forum, BBC och The Guardian, men också nationell media. Den första filmen som spreds via sociala medier har idag setts av 24 miljoner människor. Kronan på verket var när The Guardian utnämnde Eskilstuna till ”The World Capital of Recycling”. Ett varumärkesarbete som skapar attraktion kring platsen Eskilstuna.”

Övriga tävlande och final 1 oktober
Övriga tävlande platser är Jämtland, Örebro och Höga Kusten. En jury har utsett finalisterna och det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren, som koras på Placebranders Day i Värnamo den 1 oktober.

Film om Eskilstuna 

 

LÄS MER
Placebrander presenterar finalisterna och beskriver tävlingen samt hur du röstar.

Relaterade blogginlägg

Helena Nordström, en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter, förklarar varför arbetet med platsvarumärket berör alla på en plats.
19 Nov 2018

Mer om EskilstunaEvolution

Varumärkesresan

Arbetet med platsvarumärket startade 2012. Här kan du ta del av milstolpar under Eskilstunas varumärkesresa.

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer