Helena Nordström
19 Nov 2018

3 anledningar till att platsmarknadsföring är viktigt för dig. Och dig. Och dig.

Helena Nordström, en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter, förklarar varför arbetet med platsvarumärket berör alla på en plats.

Text: Helena Nordström

Att marknadsföra platsen Eskilstuna för att attrahera fler invånare, besökare och investeringar. Det är väl kommunens business? Jo, men det är också din business. Låt oss reda ut varför platsmarknadsföring är viktigt för dig.

Precis som att man jobbar med att marknadsföra en produkt eller tjänst, kan också en plats marknadsföras. Allt fler gör detta och det är viktigt för Eskilstuna att stå sig i konkurrensen. Eskilstuna har hängt med bra i utvecklingen. Som bas finns ett gediget platsvarumärkesarbete som bygger på invånarnas tankar kring sin plats. Men varför ska du som representerar ett företag, en förening eller annan organisation bry dig om marknadsföringen av Eskilstuna som plats? Jo, låt mig ge 3 exempel.

1. För din förmåga att rekrytera talanger

Talanger väljer inte enbart en arbetsgivare, de väljer också en plats. Det räcker alltså inte att din organisation är hett eftertraktad att jobba på. Även Eskilstuna måste vara attraktivt. Det bör finnas en attraktiv livsmiljö och det är en stor styrka att kunna visa en palett av karriärmöjligheter.

2. För din förmåga att attrahera evenemang

Som förening är det en fjäder i hatten att kunna stå värd för nationella och internationella evenemang. Kanske ett mästerskap eller en kulturbiennal, ett hackathon eller musikfestival. Det skapar stolthet bland dina medlemmar och kan också ge skjuts till ekonomin. Här är också platsens attraktionskraft avgörande. Besökarna ska vilja besöka platsen, det ska vara smidigt att resa dit, enkelt att boka bra boende och roligt att gå ut och äta eller krydda besöket med en annan upplevelse.

3. För din förmåga att skapa affärer

När Amazon gick ut och sa att de letar efter en plats för sitt andra huvudkontor, fick de fler än 230 städer som visade intresse. Stonecrest, Georgia sa att de kunde byta namn på sin stad till Amazon, Georgia. Newark, New Jersey erbjöd skattelättnader värda 7 miljarder för att få företaget på kroken. Det här gigantiska intresset med stora ansträngningar illustrerar väldigt tydligt hur mycket en etablering av det här slaget är värt för en plats. Det kan ge skatteintäkter, nya jobbtillfällen, talang och medföljande som flyttar med arbetsgivaren, ett internationellt hett varumärke som ger glans till platsvarumärket – och potentiella nya affärer för dig som redan är företagare på platsen. Nya etableringar och investeringar sker som regel inte slumpmässigt utan föregås av ett arbete med att marknadsföra platsens tillgångar.

Och ni i Eskilstuna har ju redan lyckats få Amazon på kroken, utan att behöva byta namn på staden, så att ni är på rätt väg går inte att ta miste på. Fortsätt vara stolt över Eskilstuna. Var med och utveckla platsen. Älska din plats och visa det för omvärlden. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara att jobba med platsmarknadsföring.

Om författaren

Helena Nordström är en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter. Redan 2004 begav hon sig till New York för att studera hur Sverige marknadsförs utomlands. Hon har jobbat som marknadschef på Destination Jönköping och grundat Placebrander som årligen utser Sveriges främsta platsmarknadsförare. Helena är TEDx-talaren och författaren som har jobbat med ett 40-tal platser – på lokal, regional och nationell nivå. Helena är baserad i Jönköping.

Foto: Patrik Svedberg

Relaterade blogginlägg

Vi har pratat med Eskilstunaevolutionären Anna Harryson, före detta projektledare för Affärsplan Eskilstuna och företagare i Eskilstuna.
19 Sep 2018
Den här bloggen är en ny del av Eskilstunaevolution.se. Här kommer du kunna läsa om personer med engagemang för staden,…
01 Maj 2018

Mer om EskilstunaEvolution

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer

Varumärket Eskilstuna

Lär dig mer om Eskilstunas styrkor och svagheter, och hur arbetet att definiera Eskilstunas varumärke har gått till.

Läs mer

Frågor och svar

Vad menar vi med att Eskilstuna gör evolution? Vad vinner Eskilstuna på att jobba med varumärket?

Läs mer