Eskilstuna är Placebrander of the year!
Eskilstuna – The World Capital of Recycling – vann utmärkelsen Placebrander of the year 2019. Utmärkelsen går till den aktör som har arbetat mest framgångsrikt med platsutveckling och marknadsföring.
Motiveringen lyder:
“En plats som har vänt sig till invÃ¥narna för att hitta sin själ. Formulerat sin särprägel och använt den i bÃ¥de utveckling och marknadsföring. Skapat en tydlig position pÃ¥ en marknad där mÃ¥nga svenska platser liknar varandra. En plats som dessutom tar tag i en av vÃ¥r tids främsta utmaningar och bidrar till en bättre värld. En plats som gör evolution”.
– Det är modiga beslut, innovativa medarbetare och smart kommunikation som bidragit till utmärkelsen. Det är särskilt roligt att det inte bara är kostsamma marknadsföringskampanjer som uppmärksammas utan en kombination av platsutveckling och smart PR-arbete som bidragit till utmärkelsen, säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör.
Det är all internationell uppmärksamhet för Retuna Återbruksgalleria och Eskilstunas återvinningsarbete som bl.a. ligger bakom utmärkelsen. De senaste åren har 4500 personer varit på studiebesök, varav 124 utländska grupper från 27 olika länder och alla världsdelar. Dessutom har bl.a. BBC, The Guardian, Independent, Al Jazeera, The Huffington post, Helsinging sanomat, Jyllandsposten och mängder av nationell media rapporterat från Eskilstuna.
– De senaste åren har det varit stor uppmärksamhet kring Retuna, men även för vårt arbete med optisk sopsortering och miljöarbete i stort. Förutom alla studiebesök och massmedial publicitet så har vi varit efterfrågade föreläsare, säger Vesa Hiltula, återvinningschef på Eskilstuna Energi och Miljö.
Eskilstuna har arbetat med sitt platsvarumärke sedan 2013 där två av stadens positioner är miljö och hållbarhet. Genom kontakter med internationella bloggare inom miljöområdet spreds nyheten om världens första återbruksgalleria. När World Economic Forum plockade upp nyheten så sågs deras film av cirka 30 miljoner personer över hela världen. Därefter har såväl nationell som internationell media fortsatt rapportera om Eskilstunas miljöarbete.
– Att marknadsföra en plats är komplext med många intressen, delägare och viljor. Jag är glad att vi redan från början involverade Eskilstunaborna i vårt platsvarumärke där det visade sig att miljö och hållbarhet är centrala ingredienser. Nu ser även omvärlden Eskilstunas styrkor, säger Martin Roos, VD för Destination Eskilstuna.
PÃ¥ plats i Värnamo för att ta emot priset var Eva Norberg och Isabel Jansson – Eskilstuna kommun, Vesa Hiltula – Eskilstuna Energi och Miljö samt Peter Nilsson och Martin Roos – Destination Eskilstuna.
Läs mer
Information om övriga tävlande och priset Placebrander of the Year