Eva Norberg, Isabele Janson, Vesa Hiltula, Peter Nilsson och Martin Roos tog emot priset Placebrander of the year.
02 Okt 2019

Eskilstuna är Placebrander of the year!

Eskilstuna – The World Capital of Recycling – vann utmärkelsen Placebrander of the year 2019. Utmärkelsen går till den aktör som har arbetat mest framgångsrikt med platsutveckling och marknadsföring.

Text: Camilla Sandblad

Motiveringen lyder:
“En plats som har vänt sig till invånarna för att hitta sin själ. Formulerat sin särprägel och använt den i både utveckling och marknadsföring. Skapat en tydlig position på en marknad där många svenska platser liknar varandra. En plats som dessutom tar tag i en av vår tids främsta utmaningar och bidrar till en bättre värld. En plats som gör evolution”.

Det är modiga beslut, innovativa medarbetare och smart kommunikation som bidragit till utmärkelsen. Det är särskilt roligt att det inte bara är kostsamma marknadsföringskampanjer som uppmärksammas utan en kombination av platsutveckling och smart PR-arbete som bidragit till utmärkelsen, säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör.

Det är all internationell uppmärksamhet för Retuna Återbruksgalleria och Eskilstunas återvinningsarbete som bl.a. ligger bakom utmärkelsen. De senaste åren har 4500 personer varit på studiebesök, varav 124 utländska grupper från 27 olika länder och alla världsdelar. Dessutom har bl.a. BBC, The Guardian, Independent, Al Jazeera, The Huffington post, Helsinging sanomat, Jyllandsposten och mängder av nationell media rapporterat från Eskilstuna.

De senaste åren har det varit stor uppmärksamhet kring Retuna, men även för vårt arbete med optisk sopsortering och miljöarbete i stort. Förutom alla studiebesök och massmedial publicitet så har vi varit efterfrågade föreläsare, säger Vesa Hiltula, återvinningschef på Eskilstuna Energi och Miljö.

Eskilstuna har arbetat med sitt platsvarumärke sedan 2013 där två av stadens positioner är miljö och hållbarhet. Genom kontakter med internationella bloggare inom miljöområdet spreds nyheten om världens första återbruksgalleria. När World Economic Forum plockade upp nyheten så sågs deras film av cirka 30 miljoner personer över hela världen. Därefter har såväl nationell som internationell media fortsatt rapportera om Eskilstunas miljöarbete.

Att marknadsföra en plats är komplext med många intressen, delägare och viljor. Jag är glad att vi redan från början involverade Eskilstunaborna i vårt platsvarumärke där det visade sig att miljö och hållbarhet är centrala ingredienser. Nu ser även omvärlden Eskilstunas styrkor, säger Martin Roos, VD för Destination Eskilstuna.

På plats i Värnamo för att ta emot priset var Eva Norberg och Isabel Jansson – Eskilstuna kommun, Vesa Hiltula – Eskilstuna Energi och Miljö samt Peter Nilsson och Martin Roos – Destination Eskilstuna.

Läs mer
Information om övriga tävlande och priset Placebrander of the Year

Relaterade blogginlägg

Den nya varumärkesfilmen EskilstunaEvolution vill på 90 sekunder förmedla en känsla för Eskilstunas styrkor inom musik, idrott, innovation och inte…
01 Okt 2019
Eskilstuna är med och tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare i tävlingen Placebrander of the Year. Med motiveringen…
03 Sep 2019
Helena Nordström, en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter, förklarar varför arbetet med platsvarumärket berör alla på en plats.
19 Nov 2018

Mer om EskilstunaEvolution

Varumärket Eskilstuna

Lär dig mer om Eskilstunas styrkor och svagheter, och hur arbetet att definiera Eskilstunas varumärke har gått till.

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer

Varumärkesresan

Arbetet med platsvarumärket startade 2012. Här kan du ta del av milstolpar under Eskilstunas varumärkesresa.

Läs mer