Ger platsmarknadsföring någon effekt?
Helena Nordstöm på Placebrander förklarar varför man ska jobba med platsmarknadsföring och lyfter Eskilstunas arbete som ett gott exempel.
2012 började Eskilstuna jobba med platsens varumärke och det är ett arbete som gett resultat! I år vann Eskilstuna utmärkelsen “Placebrander of the year”.
Helena Nordström på företaget Placebrander förklara varför man ska jobba med platsmarknadsföring, vad det ger för effekt och tar upp Eskilstuna som ett gott exempel. Helena skriver i ett blogginlägg bland annat:
“Ett gott exempel på platsmarknadsföring som har koppling till platsutveckling är Eskilstuna som låtit invånarna vara med och formulera platsens varumärkeslöfte: en av världens mest miljösmarta industristäder. Det fanns gott om bevis på att detta stämde när löftet formulerades. Därefter har löftet varit styrande i beslut som fattats, kanske främst av kommunen men det har även fungerat som inspiration för näringen.”
Helenas sammanfattning av sitt blogginlägg:
- God platsmarknadsföring är i grunden ett varumärkeslöfte som leds ut i action – av många människor på platsen. Det är ett samspel mellan utveckling och marknadsföring. Det är mätbart, bara du bestämmer dig för ett fåtal smarta saker att mäta och sedan verkligen gör det. Och det går att nå effekter.
- God platsmarknadsföring är att träget jobba på långsiktigt, konsekvent och i god samverkan. Det är ansvarsfullt nyttjande av skattemedel som växlas upp av näringen som ser direkt vinning av insatserna. Det är eldsjälar och föreningsliv som investerar tid och brinner för sin plats.
- God platsmarknadsföring är inte alldeles enkelt. Men när steg tas i rätt riktning är det en oslagbar känsla.
Läs Helena Nordströms blogginlägg “Ger platsmarknadsföring någon effekt?”