Arvid klädd i en mössa och en svart jacka.
18 okt 2019

Tunafors SK gör IdrottsEvolution

Vilsta skidstadion startade som en dröm hos medlemmar i klubben Tunafors SK. Nu har projektet blivit verklighet och gjort succé bland Eskilstunaborna – under parollen Eskilstuna gör IdrottsEvolution.

Text: Elin Stenman

Med allt fler snöfattiga vintrar i Mälardalen hade Eskilstunaklubben Tunafors SK svårt att utveckla sin verksamhet. Det väckte en dröm om en ny anläggning i Vilsta, där det skulle gå att åka längdskidor från Lucia till påsk, varje år, och att kunna hålla längdskidtävlingar i elitklass.

Vilsta Skidstadion går från idé till verklighet

Med hjälp av eldsjälar i föreningen och samarbete med både kommunen och näringslivet har drömmen blivit sann. Säsongen 2015/2016 öppnade Vilsta skidstadion, med Eskilstunas första konstsnöspår. Redan året efter utökades spåret från 950 meter till 3 kilometer. Under säsongen 2018/2019 blev det över 100 längdskiddagar och tillsammans åkte Eskilstunaborna över två varv runt jorden i Skidstadions längdskidspår.

Spåret har både skate- och klassisk spårdragning, det är hela 6 meter brett och bygger på en 10 decimeter tjock konstsnöbädd. Det gör spåret motståndskraftigt mot varmare väder. I ett pressmeddelande inför öppningen sa Arvid Rinaldo, Tunafors SK och projektledare för Alla på snö:

– Det är en dröm som går i uppfyllelse! Det har varit ett starkt team i klubben som har jobbat stenhårt för att utöka satsningen. Vi kallar projektet Alla på snö, och det är precis det vi hoppas ska ske. Alla ska kunna nyttja spåret, ung som gammal, elit som motionär. Det är otroligt kul att vi alla har lyckats sluta upp till satsningen och härligt att se hur kommun, näringsliv och idrottsföreningar kan jobba tillsammans för att skapa förändring.

På Vilsta skidstadion finns även en slalombacke och en skidlekpark, där barnen kan testa på längdskidor på ett lekfullt sätt.

Eskilstuna SK:s snygga evolutions-jacka. Foto: Peter Karlsson.

Så används evolutionskonceptet

När projektet Alla på snö startades upp var riktningen tydlig, det handlade inte om att skapa något som var till bara för Tunafors SK:s medlemmar. Här skulle byggas något som var bra för hela Eskilstuna och dessutom kunde locka besökare från andra städer. Det var dock ett stort projekt, klubben skulle inte klara att genomföra det utan stöd från kommunen och med sponsorer från näringslivet.

Arvid i svart jacka och svart mössa med gröna snöflingor.

Arvid Rinaldo

Arvid Rinaldo, som hittade kommunikationskonceptet på internet, insåg direkt att det kunde bli användbart för projektet att få ett färdigt koncept serverat till sig. En av de sex huvudpositionerna i konceptet är Eskilstuna gör IdrottsEvolution.

– Att kommunikationskonceptet EskilstunaEvolution fanns lättillgängligt på nätet i den digitala verktygslådan på Eskilstunaevolution.se gjorde att det var lätt att hitta, och det var också lätt att ta till sig. Det fanns välformulerade manualer, texter och bilder och jag kunde på tre minuter börja applicera det och använda det i projektet, säger Arvid.

Därefter tog han kontakt med Destination Eskilstuna för att presentera sitt projekt och undersöka möjligheterna till att få stöd. Där träffade han bland andra Elin Stenman, som då var projektledare för platsvarumärket Eskilstuna.

– Naturligtvis ville vi stötta det här projektet på alla sätt vi kan. Arvid Rinaldo och hans vänner i Tunafors SK är riktiga eldsjälar. Det är något av det mest värdefulla som finns när man arbetar med utveckling och marknadsföring av en plats, säger Elin Stenman, fd projektledare för Varumärket Eskilstuna.

– Vi fick ingen finansiering, men kontakten med organisationen bakom var värdefull eftersom vi fick hjälp med tips, råd, nya idéer och kontaktnät som hjälpte oss vidare i projektet med allt från nya samarbetspartners till marknadsföring, säger Arvid.

Detalj snökanon.

Klubben behövde få finansiering till projektet och drog nytta av att kunna en använda en färdig grafisk profil när de presenterade projektet för potentiella sponsorer. Att de också använder budskapet ”Eskilstuna gör IdrottsEvolution” gör det tydligt att det här är något som görs för hela Eskilstuna, något som alla invånare kan ta del av och känna sig stolta över. Budskapet inspirerade projektgruppen och var till stor hjälp när näringslivet skulle involveras – de ville ju också vara med och utveckla Eskilstuna till det bättre.

Tunafors SK inledde ett samarbete med aStory, en av de reklambyråer i Eskilstuna som varit med och tagit fram evolutionskonceptet. Idag syns budskapet “Eskilstuna gör IdrottsEvolution” både på plats på skidstadion i Vilsta, på profilkläder och i olika marknadsföringsmaterial.

Man framför en grön snökanon

Pontus Järleskog framför skidstadions snökanon.

Relaterade blogginlägg

Årets samhällsförändrare 2019 och en av hållbarhetssveriges mäktigaste kvinnor 2018, Anna Bergström, berättar om resan som centrumledare för världens första…
28 aug 2019
Lou Norén är låg- och mellanstadieläraren som flyttade från Stockholms innerstad till en liten gård utanför Eskilstuna. Här har hon…
06 aug 2019
Affärsplan Eskilstuna är en plattform för samarbete mellan Eskilstuna kommun och näringslivet. Arbetet ska utveckla både samhället och näringslivet och…
09 jul 2019
Helena Nordström, en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter, förklarar varför arbetet med platsvarumärket berör alla på en plats.
19 nov 2018

Mer om EskilstunaEvolution

Varumärket Eskilstuna

Lär dig mer om Eskilstunas styrkor och svagheter, och hur arbetet att definiera Eskilstunas varumärke har gått till.

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer