Frida Herchenröther och Lira Musikkollo gör MusikEvolution
Frida Herchenröther har ett långt förflutet inom Eskilstunas musikliv, både som musiker och arrangör. Sedan 2016 har hon arrangerat Lira Musikkollo på Balsta Musikslott. Ett kollo som låter barn och unga utforska det roliga med musik. Hon har många andra musikprojekt på gång och saknar ett forum i Eskilstuna där musikintresserade möts.
Frida Herchenröther är frilansande kulturarbetare med många strängar på sin lyra. Hon beskriver sig själv som låtskrivare, artist, musiker, kulturmissionär, folkbildare och pedagog. Frida drivs av sina egna visioner och av att skapa möjligheter för alla att uppleva musik och kultur, oavsett förutsättningar och bakgrund. Hon inspireras av andra människor, av olika konstformer och av att själv sjunga och spela musik.
– Jag brinner framförallt för det egna skapandet och att inspirera andra, vilket har lett till att jag jobbar med Lira Musikkollo, säger Frida.
Lira Musikkollo är till för alla
Lira Musikkollo vill ge barn och unga, mellan 9–15 år, möjligheten att upptäcka det roliga med att spela och skapa musik tillsammans i ett tryggt sammanhang. Oavsett tidigare erfarenhet får de prova instrument, bilda band, skriva egna låtar och spela in i studio. Musikkollot avslutas med en konsert. Tidigare år har musikkollot arrangerats på sommarlovet, men i år erbjöds även aktiviteter under höstlovet.
– Vi har många idéer på hur vi kan forma verksamhet utifrån grundtanken, och har även fått förfrågningar om vi kan göra vuxenkollo. Vi får se hur det utvecklas, säger Frida.
Första kollot arrangerades 2008
Sedan sommaren 2016 har Lira Musikkollo arrangerats av föreningen Inkludera i Studiefrämjandets lokaler på Balsta Musikslott. Men första kollot startade redan 2008 på Muskö av musikpedagogerna Pernilla Söderblom och Charly Paulin. Frida blev involverad 2014 när kollot arrangerades i Uppsala. Hon tog över projektledarrollen och arragerade två musikkollon i Stockholm. 2016 erbjöd Eskilstuna kommun föreningar att söka sommarlovsbidrag, och då såg Frida en möjlighet att starta upp Lira Musikkollo i Eskilstuna. Idag är det Frida och Emma Gustafsson som delar på projektledningen.
Det roligaste jobbet
Frida säger att det ger henne mycket att få ta del av allas idéer i skapandeprocessen. Och att se deltagarnas växande glädje och entusiasm när de klarar att göra något som de föreställt sig vara väldigt svårt. Hon tycker det känns bra att hon kan ge ungdomarna förutsättningarna att lyckas och utmanas på sin egen nivå.
– Det är det roligaste jobbet jag haft, och där jag också får jobba med grymma musikerkollegor, säger Frida
Frida vill gärna fortsätta arrangera Lira Musikkollo, men säger att det är slitsamt att hon varje gång måste skapa sin egen tjänst, genom att söka pengar och sköta all organisation.
En musikalisk uppväxt
Frida växte upp med musikintresserade föräldrar och har sjungit så länge hon kan minnas. Hon var med i olika kyrkokörer och lärde sig tidigt att spela gitarr.
– I mitten av 90-talet började jag skriva och spela in egna låtar. Det var en inre feeling jag fick, att utforska musiken på egen hand. Idéerna ville ut. Jag minns inte att jag kände någon då som skapade och spelade egen musik, säger Frida
Hon var under många år aktiv kulturarrangör i olika föreningar i Eskilstuna och har spelat i flera band, bland annat Fairy Floss, Spectroscope och Tikkle Me. Det sistnämnda bandet fick Eskilstunas Musikpris 2011. En av föreningarna hon var aktiv i, Superhjältarna, fick Eskilstunas jämställdhetspris 2007 för sitt arbete med att bidra till en jämställd musikscen.
Frida har mycket på gång
Sedan sex år tillbaka bor Frida i Stockholm och hon har många olika projekt på gång. Innan året är slut släpper Eskilstunabaserade Modernshortcuts en låt med hennes soloprojekt Flammentanz. Frida tolkar Eskilstunabandet Another Late Night’s singel “Will you still love me?” Under hösten har hon startat upp ett nytt band, Alpha Mare, som ska in i studion efter jul för att spela in sin första låt. Bandet Stiu Nu Stiu släppte nyligen ett nytt album, där Frida bidragit med text, melodi och leadsång på låten Black Oak Memoirs. Hon sjunger stämmor och spelar slagverk i bandet White Birches, som ska spela i Göteborg och Stockholm innan jul. Frida skriver också på en bok som fokuserar på kvinnor i Eskilstunas musikhistoria tillsammans med Marie Selander och Emma Gustafsson och inom kort tar hon examen som fritids- och musiklärare.
Eskilstuna kan bli en bättre musikstad
Frida tycker det är grymt att Balsta Musikslott, som i år firar 40 år, fortfarande finns. Och att studieförbunden fortfarande driver musikverksamhet i huset och i olika stadsdelar i Eskilstuna. Hon tycker det är bra att det finns en kommunal musikskola och att det finns hårt arbetande arrangörer som håller musikscenen i Eskilstuna levande. Men hon upplever att Eskilstuna många gånger lever på gamla musikmeriter, och då kanske missar att lägga resurser på underhåll av musikutveckling för att skapa nya meriter att vara stolt över.
– Överlag saknar jag ett forum för samtal kring musikens betydelse, roll och utveckling i Eskilstuna. Där ämnen som jämlikhet, inkludering, samarbeten, resurser och lokala scener kan diskuteras. Musiklivet blir liksom bräckligt om det bara hänger på en handfull eldsjälar, som arrangören och musikern Patrik Kolar eller dj-kollektivet Klubb rÖD för att nämna två exempel, säger Frida
Hon berättar att förr var till exempel caféet på Balsta Musikslott öppet alla dagar i veckan. Där möttes och samtalade de som repade i huset på ett naturligt sätt. Sedan drog man successivt ner på öppettiderna, och nu är caféet öppet en kväll i veckan.
– Om Eskilstuna vill ha ett långsiktigt hållbart och inkluderande musikliv i framtiden, så tror jag att vi behöver samarbeta och hjälpas åt i större utsträckning än vad vi gör idag, avslutar Frida.
Foto toppbild: Emma Gustafsson
LÄS MER
Balsta Musikslott