Affärsplan Eskilstuna
09 jul 2019

Affärsplan Eskilstuna gör NäringslivsEvolution

Affärsplan Eskilstuna är en plattform för samarbete mellan Eskilstuna kommun och näringslivet. Arbetet ska utveckla både samhället och näringslivet och det finns en nära koppling till platsvarumärket Eskilstuna.

Text: Elin Stenman

Det är inte helt lätt för Stina Adolfson Kiviaho, kommunikationsansvarig, att kortfattat beskriva vad Affärsplan Eskilstuna är egentligen.
– Det är inte en organisation, inte ett projekt, utan just en plattform för samverkan och utveckling, säger Stina. Vi vill få till ett bättre samarbete mellan näringslivet, den offentliga sektorn och akademin och därmed också få en ökad förståelse för varandras utmaningar.

Affärsplan Eskilstuna är en gemensam plan för hur vi tillsammans vill utveckla Eskilstunas näringsliv under en tioårsperiod. Målsättningen är att:
• sysselsättningsgraden i Eskilstuna ska vara högre än rikssnittet år 2030
• ungdomsarbetslösheten ska vara under rikssnittet år 2022

Eskilstuna kommun facilitetrar Affärsplan Eskilstuna genom att tillsätta resurser för projektledning, lokaler och kommunikation, men initiativet kommer från början från näringslivet.
– Affärsplan Eskilstuna suddar ut gränser, säger Stina Adolfson Kiviaho, och understryker att det inte ska vara viktigt vem som gör, det är att det blir något gjort som är viktigt.

Hur kommunikationskonceptet EskilstunaEvolution används

I Affärsplan Eskilstuna var det naturligt att använda konceptet Eskilstuna gör evolution.
– Affärsplan Eskilstuna har inget eget existensberättigande, det här gör vi för hela Eskilstuna, både stad och landsbygd, säger Stina Adolfsson Kiviaho. Det är ett sätt att engagera invånarna i att utveckla Eskilstuna.

Affärsplan Eskilstuna har en grafisk profil som baseras på kommunikationskonceptet Eskilstuna gör evolution. I grunden används samma färgskala, typsnitt och tonalitet i bilder, men Affärsplan Eskilstuna har lagt till en egen logotyp och egna grafiska element för att få en tydlig avsändare. Eskilstunas varumärkesplattform används för att visa att Affärsplan Eskilstuna är något som vi gör för hela Eskilstuna. Det är inte någon enskild organisation eller enbart kommunen som ska stå som avsändare.

Affärsplan Eskilstuna kommunikationskoncept

Affärsplan Eskilstuna använder kommunikationskonceptet EskilstunaEvolution tillsammans med egna grafiska element.

Huvudbudskapet för Affärsplan Eskilstuna är ”Eskilstuna gör NäringslivsEvolution”. Varje år startas nya arbetsgrupper upp, de kallas för evolutionsgrupper. De grupper som kommer att arbeta fram nya initiativ 2019 är:

  • PlatsEvolution
  • SmartDigitalEvolution
  • TalangEvolution

Affärsplan Eskilstuna och platsvarumärket

Att marknadsföra platsen Eskilstuna för att attrahera fler invånare, besökare och investeringar. Det är väl kommunens business? Jo, men det är också din business. ”, skrev Helena Nordström, en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter, i ett tidigare inlägg där hon också reder ut varför platsvarumärket är viktigt för alla. Att delta i arbetet i Affärsplan Eskilstuna är ett sätt för invånare och företagare i Eskilstuna att kunna engagera sig i att utveckla samhället.

Genom Affärsplan Eskilstuna har kontakterna mellan olika företag och instanser i samhället blivit fler och beslutsvägarna har kortats.

– Vi säger aldrig nej, säger Stina Adolfson Kiviaho, när man hör Affärsplan Eskilstuna ska man tänka ”positivt, inspiration, förändringsvilja”. Allt som kommer upp fungerar inte och en del initiativ stannar på idéplanet, men genom att våga lyfta fram och testa många idéer så får vi också fram guldkornen.

Platsvarumärkesarbetet och Affärsplan Eskilstuna är starkt sammanlänkade. Det finns inget bättre sätt att arbeta med platsvarumärken än att utveckla platsen, och att få med invånarna i det arbetet är ovärderligt.

Resultat:

  • 57 initiativ
  • 501 engagerade individer
  • 297 företag och organisationer

 

Evenemang i samarbete mellan Affärsplan och EskilstunaEvolution

Eskilstuna gör IndustriEvolution, ett evenemang arrangerat av Affärsplan Eskilstuna som avslutades med en evolutionärsträff med samma tema.

Video, Kickon 2018:

Relaterade blogginlägg

Jeansföretaget ReDEW8 tillverkar hållbara jeans på ett helt nytt vis. I ett nyligen publicerat instagraminlägg hyllar de hemstadens uppmärksammade miljöarbete.
06 maj 2019
I Eskilstuna har vi blivit vana vid att se Bannerbows snygga bågar vid stora evenemang som näringslivsdagar, Springpride och handbolls-…
15 apr 2019
Helena Nordström, en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter, förklarar varför arbetet med platsvarumärket berör alla på en plats.
19 nov 2018

Mer om EskilstunaEvolution

Varumärket Eskilstuna

Lär dig mer om Eskilstunas styrkor och svagheter, och hur arbetet att definiera Eskilstunas varumärke har gått till.

Läs mer

Verktygslådan

I verktygslådan hittar du allt du behöver för att själv komma igång och göra Eskilstunaevolution. Logotypes, fria bilder, texter och mycket mer.

Läs mer